|
Fundacja Rozwoju Tańca, Klub Dowództwa Garnizonu Warszawa, Ambasada Republiki Federalnej Niemiec i Instytut Węgierski zapraszają po raz trzeci do LABORATORIUM CHOREOGRAFII. Projekt od samego początku wspierany jest przez Wydział Kultury Dzielnicy Mokotów Miasta Stołecznego Warszawy. Warsztaty nastawione są na zdobywanie wiedzy z kompozycji tańca i choreografii, które zostaną zakończone pokazem prac warsztatowych na Scenie Klubu DGW. Wymagane jest zaawansowanie w technice tańca współczesnego i najchętniej doświadczenia choreograficzne lub otwartość na kreację ruchu i improwizacje. Projekt eferte_Laboratorium Choreografii powstał z myślą o zdobywaniu wiedzy z zakresu choreografii i kompozycji tańca. Za każdym razem są to inni pedagodzy. Studium samej osobowości uczącej w danym momencie i obserwacja sposobu pracy choreografa, artysty jest ogromnym źródłem wiedzy. zapraszamy |
eferte_3.Laboratorium Choreografii / 2006 | |||||
13 - 19 listopada 2006 r. JENNY HAACK - Berlin / Niemcy warsztat oparty na contact improwizacji z ukierunkowaniem na kompozycję tańca i wykorzystanie contactu w budowaniu choreografii. Jenny Haack po raz pierwszy była w Polsce na tegorocznych Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tańca w Kaliszu. Tam otrzymała pierwszą nagrodę za przedstawienie "Fotel". Jest ogromną osobowością sceniczną, która używa w swoim wyrazie contact improwizacji, improwizacji i projekcji video. Jenny Haack (1971), (1999) dyplom programu w "Bewegungsart Feiburg e.V."" tańca współczesnego, (2003) dyplom i zdobycie tutułu magistra in "Fine Arts, Performance and Video", University for Fine Arts (Braunschweig). Co jest interesujące w pracy Jenny Haack to badanie i łączenie video i tańca, filmowe obrazy w różnych przestrzeniach: teatrze, na zewnątrz, galerie itp. program: 13 - 19/11/06 godz . 18.00 - 21.00/22.00 - warsztaty taneczne 19/11/06, godz. 19.00 - pokaz pracy warsztatowej Scena Klubu DGW, Al. Niepodległości 141, Warszawa - na pokaz wstęp wolny |
||||||
|
ILDIKO MANDY - Budapeszt / Węgry Ildikó Mándy - choreograf, reżyser, nauczyciel tańca i tancerka. Pracuje nad kreacją okrutnego dokładnego sposobu reprezentowania zachowań międzyludzkich. Jej styl to techniczny dźwiękiem podczas emocjonalnego nakręcenia. Do jej wszechstronnej kariery zaliczyć można także aktorstwo, taniec i choreografię. Mándy rozpoczęła trening od gimnastyki i następnie wstąpiła do szkoły mimu I tańca. Zakończyła swój trening taneczny contact improwizacją i szkoliła się u wielu istotnych postaci "nowej sceny tańca" Steve Paxton i Marka Tompkins. Prowadzi eksperymentalne warsztaty zarówno na Węgrzech jaki poza granicami, jako nauczyciel tańca współczesnego i contact improwizacji w Hungarian Dance Academy, Mándy bada naturę ciała i tańca, relację uporządkowanych ruchów, improwizacji i fizycznego ryzyka w przestrzeni i czasie. Jej debiut choregoraficzny "Blue Monday" został zrealizowany dla Artus Theatre, choreografia została póżniej nagrodzona nagrodą "The Best Alternative Performance" przez krytyków tańca z Budapesztu. Współpracuje od dłuższego czasu z Central-Europe Dance Theatre i Duna Art Ensemble i realizuje choreografie dla Budapest Dance Theatre i One More Movement Theatre. Pracowała również z teatrami poza granicami Węgier jako tancerka i choreograf i jako członek Artur Theatre. W 1999 r. założyła własną grupę Ildikó Mándy Company. Jej pierwsze przedstawienie teatralne dance-visual Pt.: "XYZ" otrzymało nagrodę "dla najlepszego twórcy" podczas II Festiwalu Sztuki Współczesnej w Veszprém. W 2003 r. została uznana przez węgierski rząd nagrodą Harangozó Gyula za całokształt pracy artystycznej jako choreograf i tancerka. Jej prace mogą być scharakteryzowane jako okrutną, dokładną reprezentacja relacji ludzkich i ich emocji; od zawsze interesuje ją łączenie współczesnych technicznych osiągnięć z procesem twórczym. Na zakończenie Laboratorium Choreografii będzie można obejrzeć na Scenie Klubu DGW przedstawienie w wykonaniu Ildikó Mándy Company pt.: "Thanatophobia ( horror śmierci) "Nie ma żadnych złudzeń, co do kwestii śmierci, ale czasem zastanawiam się jaki kształt ona przybierze. Mam wrażenie, że szybka śmierć jest dobra. Jednakże najczęściej zdarza mi się myśleć o powolnej śmierci, w której procesie znajdzie się czas na to, by spojrzeć w przeszłość ten ostatni raz za życia. Ale czy będziemy mieli siłę, by śmiać się w takim momencie? " /Luis Bunuel/ Tancerze: Ildikó Bodor, Gabriella Máthé , Zsófia Nemes , Béla Stubnya Światło: Ferenc Payer Kostiumy: Kriszta Csaba Make- Up: Júlia Nemeskéri Zdjęcia I zastępca reżysera: Gábor Dusa Scenografia, choreografia i reżyseria: Ildikó Mándy program: 4 - 10/12/06 godz . 18.00 - 21.00/22.00 - warsztaty taneczne 10/12/06 - pokaz pracy warsztatowej Scena Klubu DGW, Al. Niepodległości 141, Warszawa - na pokaz wstęp wolny 11/12/06 godz. 20.00 - występy gościnne Ildik ó Mándy Company , przedstawienie "Thanatophobia" - Scena Klubu DGW, Al. Niepodległości 141, Warszawa - wstęp wolny |
|||||
R E G U L A M I N
|
||||||
|
||||||
eferte_2.Laboratorium Choreografii / 2005 Warsztaty nastawione są na zdobywanie wiedzy z kompozycji tańca i choreografii, które zostaną zakończone pokazem prac warsztatowych na warszawskiej scenie Domu Wojska Polskiego. Wymagane jest zaawansowanie w technice tańca współczesnego i najchętniej doświadczenia choreograficzne.
W Y K Ł A D O W C Y Marta Pietruszka - karierę rozpoczynała w krakowskim Teatrze Tańca Kontrast w 1983 roku. Następnie została współzałożycielką, tancerką, asystentem choreografa Eksperymentalnego Studio Tańca EST w Krakowie, gdzie współpracowała z choreografami z Polski i USA. W tym samym czasie dołączyła do Teatru "38" przy Uniwersytecie Jagiellońskim, pracowała z grupą muzyczną " Atman". Tańczyła w Gdańskim Teatrze Tańca gdzie była "stałym gościem". Realizowała projekty we współpracy z: EST, Śląskim Teatrem Tańca, Goethe Institut i Bunkrem Sztuki. Od 1994 roku łączy prace tancerza, choreografa i pedagoga. Od 1994 roku do chwili obecnej jest instruktorem tańca współczesnego w Eksperymentalnym Studio Tańca EST w Krakowie. W 1998 roku wraz z Olgą Marcinkiewicz założyła Teatr Gestu i Ruchu gdzie przygotowała spektakle - choreografie solowe. Za "Śmierć Ofelii" otrzymała 1-szą nagrodę w Kategorii Solistów na Międzynarodowych Prezentacjach Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, nagrodę Polskiego Teatru Tańca z Poznania, oraz wyróżnienie na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych. W 2000 roku została stypendystką w Centrum Choreografii NRW w Essen, gdzie stworzyła choreografię do spektaklu "Infantka". Obecnie tworzy choreografie solowe łączące w sobie środki artystycznego wyrazu typowe dla warsztatu choreografa i psychologiczną analizę roli i gestu postaci scenicznej. Marta Pietruszka jest stałym gościem festiwali teatralnych i tańca współczesnego; Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego, Bytom Międzynarodowe Prezentacje Tańca Współczesnego, Kalisz. Krakowskie Spotkania Baletowe. Bałtycki Uniwersytet Tańca, Gdańsk. Collage Teatralny, Sanok. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego, Warszawa. Festiwal Body & Mind, Warszawa. Projekt Anex, Warszawa. Festiwal Teatralny, Łódź. Festiwal Sztuki Współczesnej, Białystok. Festiwal Opozycje, Sopot i inne. Współpracuje z teatrami dramatycznymi, Teatrem "38", Teatrem Andrzeja Sadowskiego, oraz z Iwoną Olszowską (tancerz, choreograf), Bożeną Pędziwiatr (scenograf, kostiumolog). Od roku 2003 jest dyrektorem artystycznym szkoły Artystyczna Alternatywa, kierunek choreografia sceniczna. Od 2004 jest opiekunem artystycznym Sceny Tańca Współczesnego przy Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży. Prowadzi warsztaty tańca współczesnego na terenie całej Polski. Spektakle solowe: Centrum Choreograficzne Essen, Niemcy, "Infantka "(2000); Teatr "Stu",Kraków" "Lady Makbet" (2000); Bunkier Sztuki Kraków"Albo ja albo ja" (1998); Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego, Bytom "Śmierć Ofelii" (1998). Inne spektakle premiery: STW Kraków "Gry dziecięce", "Prywatka" (2005), STW Kraków "Kujawiak"(2004), Scena Tańca Współczesnego Kraków "Miejsce", B&B (2003), PWST Kraków " 4x Molier" (2003), STW Kraków "Stopień" (2002), Scena przy Pompie Teatr Słowackiego, Kraków "Bez miłości",(2002), Teatr 38, Kraków, Polska, Cantigas de Sant Maria (2002), Teatr Polski, Szczecin, Polska, Szkoła Żon (choreografia, 2002), Międzynarodowy Festiwal Kultury Żydowskiej, Kraków"Szatan szatanowi nierówny", (taniec i choreografia, 2002), EST, Kraków "Topsy-Impresje", (duet, 1996), Teatr Buckleina, Kraków "Moment flustracji" (1994). o zajęciach: warsztaty ukierunkowane będą na pracą nad odczuciami z użyceim rekwizytu i bez rekwizytu m.in.: zniecierpliwienie, zniewolenie, przyjemność bycia z samym sobą, bezsennośc, strach we śnie, nieprzyjemny dotyk. Szukanie poprzez pracę nad uczuciami i odczuwaniem ruchu ekspresji ciała z wykorzystaniem mażliwości psychomotorycznych tancerza. Ttworzenie pozostanie w gestii tancerzy. Koncetrować będziemy się nad jakościami ruchu, rozwiązaniem fraz tanecznych w przestrzenii scenicznej możliwością wykrzystania rekwizytu i scenogafii przy określonych założeniach, koncepcji tworzonej choreografii.
Jacek Owczarek - contact improwizacje i zasady kompozycji. Od roku 1994 tancerz Teatru Tańca Alter, uzyskał tytuł magistra na wydziale pedagogiki Uniwersytetu Poznańskiego im. A. Mickiewicza (praca dyplomowa poświęcona kontakt improwizacji), nauczyciel tańca w Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu oraz na warsztatach i kursach instruktorskich w całym kraju; twórca odbywającego się w Łodzi festiwalu Kino Tańca; uzyskał dyplom tancerza zawodowego, przyznawany przez Związek Artystów Scen Polskich oficjalnie honorowany przez Ministra Kultury. |
||||||
|
|
___________________________________________________________________ |
eferte_1.Laboratorium Choreografii / 2004 W Y K Ł A D O W C Y Hanna Chojnacka - wykładowca i pedagog Państwowej Szkoły Baletowej, Akademii Muzycznej i wielu kursów instruktorskich, na których wykłada głównie kompozycję. Choreograf i reżyser spektakli baletowych i operowych: "Carmen" Operra Krakowska, "Manru", "Eugeniusz Oniegin" Teatr Wielki Warszawa, "Halka" - Opera Gdańska - spektakl roku 1994, "Cyganeria" - Państwowa Opera Bałtycka, "Flamenco - miłość i śmierć" Opera Wrocławska, balet "Pan Twardowski, czyli powtórka z życia" w Krakowskiej Operze i Operetce, "Pejzaż nocą" - Teatr Wielki Warszawa. Specjalizuje się w operze barokowej. Autorka spektakli młodzieżowych w wykonaniu Warszawskiej Szkoły Baletowej wystawiane w Teatrze Wielkim w Warszawie. Leszek Bzdyl - aktor, choreograf, tancerz i pedagog, założyciel i dyrektor artystyczny Teatru Dada von Bzdülöw. W latach 1987-90 aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy Henryka Tomaszewskiego, później tancerz Teatru Ekspresji Wojciecha Misiuro. Twórca ruchu scenicznego do kilkudziesięciu spektakli dramatycznych. W 1999 roku spośród wszystkich nominowanych do nagrody Miasta Gdańska przyznawanej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury 14-osobowa kapituła pod przewodnictwem Kazimierza Nowosielskiego, gdańskiego poety, wybrała osiem osób. O nagrodę konkurowali ze sobą, wyłonieni do drugiego etapu konkursu: Leszek Bzdyl, Małgorzata Żerwe, Roman Perucki, Iwona Katarzyńska, Wanda Dubanowicz, Stanisław Rosiek, Janina Wieczerska oraz dział teatralny Muzeum Narodowego w Gdańsku. 26 sierpnia 1999 r. Bzdyl wyróżniony został przez prezydenta miasta Gdańsk nagrodą Miasta Gdańska w dziedzinie kultury, kapituła przyznała mu nagrodę za upór i konsekwencję w realizacji oryginalnych projektów artystycznych. Jak czytamy w sprawozdaniu Urzędu Miejskiego w Gdańsku "Na szczególne uznanie zasłużył także jego teatr - Dada von Bzdülöw. Kapituła nagrodziła także zaangażowanie Leszka Bzdyla w pracę młodzieżową oraz wkład w rozwój tańca współczesnego w Gdańsku i dobrą reprezentację miejscowej sceny w kraju i za granicą". Podczas IV Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca w Gdańsku - sierpień 1999 - Leszek Bzdyl występował we wspólnym przedstawieniu z profesorem Uniwersytetu w Seattle (USA) Ripem Parkerem, który zaproszony został do Gdańska przez Urząd Miasta Gdynia w ramach współpracy z miastem siostrzanym Seattle (inicjatywa Bałtyckie Koło Miast Siostrzanych Gdyni). Od 1992 r. prowadzi lekcje tańca współczesnego i pantomimy oraz realizuje warsztaty teatralne w Polsce, Niemczech, Francji i Szkocji. Od 1994 r. przygotował ponad 25 choreografii do przedstawień w teatrach dramatycznych na terenie kraju. Sam Leszek Bzdyl twierdzi, że największy wpływ na budowanie indywidualnej techniki tańca mieli tacy tancerze i choreografowie jak: Rip Parker, Randal Scott, Cornelius Fisher Credo. Pracuje jako wykładowca dla profesjonalnych tancerzy w Budapest Dance School i EDDC Arnhem. Witold Jurewicz - Absolwent AWF-u w Poznaniu, nauczyciel tańca, wykładowca tańca współczesnego, pedagog Państwowego Pomaturalnego Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu; założyciel, kierownik artystyczny i choreograf Teatru Tańca "Alter", działającego przy Młodzieżowym Domu Kultury w Kaliszu. Sprawuje kierownictwo artystyczne Międzynarodowych Prezentacji Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Współpracuje z teatrem im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. |
||
|
___________________________________________________________________ |
Organizatorzy: |
---|
Klub Dowództwa GArnizonu Warszawa |
Fundacja Rozwoju Tańca |
partnerzy: Ambasada Republkiki Federalnej Niemiec i Instytut Węgierski |
PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ MIASTO STOŁECZNE WARSZAWA DZIELNICA MOKOTÓW |